همشهری آنلاین: براساس اساسنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این مجوز به پژوهشگاه داده شده که مراکز پژوهشی را در سراسر کشور ایجاد کند که البته این مراکز منحصر به یک رشته نبوده و نماینده کل پژوهشگاه هستند.

Beheshti

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این مطلب را در نخستین نشست هم‌اندیشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها مطرح ساخت،

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی فرصت پیش آمده برای گفتگو با مدیران میراث فرهنگی پس از  10 سال را مغتنم شمرد و گفت: نمونه بسیاری از اتفاق‌هایی که در سالهای اخیر روی داد را در سابقه مدیریتی سازمان نداشته‌ایم.

او تصریح کرد: این یک واقعیت است که بین پژوهشگاه و مدیران استانها جدایی افتاده و هر دو از این شرایط پیش آمده ناراحت هستیم.

بهشتی افزود: اشکال اصلی ما تشکیلاتی و اشکال دوم نیز در این است که بعد از ادغام سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز نمی‌دانیم که وجه اشتراک این سه حوزه در کجا است.

او با بیان اینکه اعضای یک درخت در ریشه و یا در سرشاخه‌ها با هم ارتباط دارند، گفت: گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در ایران در ریشه با همدیگر مشترک هستند نه در سرشاخه‌ها.

بهشتی افزود: این در حالی است که ما از سرشاخه‌ها اینها را به هم متصل می‌کنیم و تعارض‌ها نیز به همین دلیل پیش می‌آید یعنی در سازمانی قرار گرفته‌ایم که باید هر کدام از اینها حق‌شان را از هم بگیرند تا معلوم شود کدامیک اولویت دارند.

وی با اشاره به این نکته که هنوز درک نکرده‌ایم این ریشه‌ها در کجا با هم ارتباط دارند تصریح کرد: این سازمان با این سه مأموریت یک سازمان تخصصی است یعنی مدیران آن هم باید تخصصی باشند و اگر تخصص ندارند باید پیدا کنند زیرا این سازمان یک مدیریت عمومی را نمی‌طلبد.

به گفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ‌گاه مدیریت عمومی کارایی نخواهد داشت.

وی خطاب به مدیران میراث فرهنگی استان‌ها گفت: ما نمی‌توانیم در جمع خودمان مشکلاتمان را یک روزه حل کنیم اما باید تلاش کنیم و یک راه حلی بیاییم که فرای قانون باشد.

بهشتی افزود: اگر ایرانی هستیم و در ایران زندگی می‌کنیم باید بدانیم که زندگی در این کشور قواعد خاص خودش را دارد.

او با بیان اینکه در خیلی جاها ما تولید انبوه قانون داریم، تصریح کرد: قوانینی که شاید هیچ یک نیز انجام نشوند به این خاطر که ما عموما از شیوه یک "کاریش بکن" استفاده می‌کنیم.

  • مسئولیت نسبت به مسائل میراث فرهنگی

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: در فضای امروز و با تمامی گرفتاری‌ها نسبت به مسائل میراث فرهنگی مسئولیت داریم و باید پاسخگوی آیندگان باشیم (آنها تخت‌جمشید، حمام خسرو آقا و ... را از ما می‌خواهند) و نمی‌توانیم با استناد به قوانین عذر بیاوریم که به فلان دلیل نتوانستیم کاری را که باید انجام دهیم.

او با تأکید بر این نکته که هیچ چیز از حافظه میراث فرهنگی پاک نمی‌شود، افزود: در طول سالهای گذشته ساختمان‌های زیادی از آثار تاریخی تخریب شده است که ما الان نسبت به آنها مواخذه می‌شویم.

وی تصریح کرد: باید هر ماه یکبار جلساتی با مدیران استان‌ها ترتیب داده شود تا مسائل و مشکلات همدیگر را بشنویم و به حل و فصل آنها بپردازیم چون ممکن است بسیاری از مشکلات سوءتفاهم باشند و به راحتی رفع شوند.

بهشتی گفت: مکرر گفته شده که استان‌ها در فعالیت‌های باستان‌شناسی به بازی گرفته نمی‌شوند ولی بر اساس گزارش‌های ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی اتفاقا تعداد باستان‌شناسان که از استان‌ها همکاری کرده‌اند بیشتر از باستان‌شناسان ستاد مرکزی بوده است.

بهشتی با اشاره به همکاری پژوهشگاه با دانشگاه‌ها، افزود: در وزارت علوم معاون پژوهشی وزیر علوم از من بازخواست کرد که چرا با دانشگاه‌ها همکاری نمی‌کنیم در صورتیکه بیشترین همکاری پژوهشگاه با دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: اساسنامه پژوهشگاه به تصویب رسیده و در آن به پژوهشگاه این اجازه داده شده مراکز پژوهشی را در سطح کشور ایجاد کند البته نه در هر استان بلکه در جاهایی که برای تأسیس این مراکز دلایل موجهی وجود داشته باشد.

او تصریح کرد: مراکز پژوهشی که پژوهشگاه ایجاد می‌کند نماینده کل پژوهشگاه هستند و منحصر به یک رشته نیستند.

کد خبر 325870

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha